Najměte freelancera, i když teď máte omezený rozpočet: 6 nápadů na (doplňkovou) odměnu či nefinanční benefit

Spolupráce s freelancerem se sice finančně většinou vyplatí víc, než když zaměstnáte někoho na HPP (jak jsme vysvětlovali v článku o výhodách najmutí volnonožce), ale – pokud jste začínající firma, startup či podobně nerozjetý byznys, vyšší hodinovou sazbu experta na volné noze asi na startu pokrýt nedokážete…

Jak se s tím vypořádat? Vyzkoušejte třeba „alternativní“ odměny, kterými dočasně dorovnáte případný rozdíl v tom, co si můžete dovolit a co požaduje vytipovaný profesionál.

Inspirujte se z našich příkladů a zvyšte šanci, že i přes rozpočtové překážky získáte do svého projektu odborníka, se kterým váš byznys poroste dle očekávání.

Jak odměnit freelancera? Třeba i dovolenou
Party? Dovolená? I v placení najatého živnostníka můžete být originální…

1. Barter

Barter není ošklivé slovo. 🙂 Svezte se na vlně, která se stala doménou influence marketingu, a doplňte nabídnuté peníze o vlastní produkty nebo služby.

Možná se svým sortimentem trefíte do potřeb daného freelancera, a tak pro něj bude lákavá i takováto nepeněžní část celkového ohodnocení.

2. Příslib zvyšování

Na sliby a kdyby se v podnikání nehraje – o tom žádná. Někdy se ale hodí zažitá pravidla porušit a razit originálnější cestu. Pokud máte vypracovaný kvalitní podnikatelský plán, víte, kam se posunete.

Zkuste podle toho navrhnout růst sazby freelancera a k navyšování se smluvně zavažte. U zajímavého projektu s potenciálem můžete přízeň freelancera jednoduše „chytit“ i takto.

Někteří freelanceři na čas uvítají i nepeněžní/náhradní složky honoráře

3. Bonusy za výsledky

Fixní částka a k tomu příplatky za dosažení stanovených cílů? I to je cesta, jak řešit ohodnocení najatého freelancera. V oborech s poměrně snadno měřitelnými výsledky (například u výkonnostního marketingu) se tento způsob využívá běžně.

A může zafungovat i tam, kde se zpravidla lpí jen na hodinové sazbě či úkolové (projektové) odměně. Musíte si jen domluvit vyhovující parametry, které vypovídají o přínosu pro vaše podnikání a budou tvořit žádoucí díl honoráře.

4. Sdílení zázemí/kontaktů/know-how

Máte ve firmě volnou kancelář? Nabídněte ji jako nefinanční složku ohodnocení. Mnozí freelanceři vlastní zázemí tohoto typu nemají, pracují z domova. A jakmile chtějí změnu, musí vyrazit do kavárny či co-workingového centra apod.

Místo u vás jim tak opravdu může přijít vhod natolik, že jím dostatečně vynahradíte chybějící sumu z jejich obvyklé taxy.

Podobně můžete v benefit proměnit například své know-how nebo kontakty na dodavatele a obchodní partnery. Ačkoliv je pochopitelně náročné vyčíslit hodnotu předávaných informací, vždy se dá dojít k výsledku, který přinese spokojenost na obou stranách.

Profesionála na volné noze můžete (v odpovídajícím poměru) zaplatit například i tím, že ho něčemu naučíte a přispějete k jeho rozvoji

5. Procenta ze zisku

Bude zisk a ze zisku se vypočítá další dílek odměny. I na takovém modelu můžete postavit spolupráci s freelancerem v době, kdy musíte operovat s malým budgetem.

Domluvíte se, že za poskytnutí služeb mu bude k pevné částce ještě náležet x procent z příjmu firmy za určené období. Jen si pohlídejte, ať je vše správně právně ošetřené. Existují různé možnosti, jak se s takovou formou ohodnocení vypořádat z pohledu legislativy. 

6. Marketingová podpora

Atraktivním lákadlem a adekvátním dílkem honoráře může být i propagace spolupracujícího specialisty na volné noze. Poskytnete mu prostor na svém webu a sociálních sítích, budete ho aktivně doporučovat a zahrnovat do online i offline marketingových činností. 

Stanete se jeho „chodící reklamou“. (Přiměřeně, samozřejmě.) A tak mu pomůžete oslovovat nové klienty a získávat další zakázky.

Hlavní zásada: buďte fér

Kreativita je v podnikání důležitá (ba přímo žádoucí) a může se osvědčit jako užitečný pomocník i v problematice nakládání s malým rozpočtem. Když se obě strany shodnou v nastavení podmínek, bude fungovat ledacos.

Ale teď tu máme to legendární ALE.  Neberte tento článek jako návod na využívání živnostníků, kteří jsou ochotní přistoupit i na méně obvyklou formu odměny. Základ stojí na financích. Vouchery na vaše služby nebo komplikovaná možná a snadpříště účty nezaplatí…

Jak jsme upozorňovali v úvodu: zmíněné nápady a tipy mají roli dorovnávajících složek pro dobu, kdy na standardní tarif freelancera nedosáhnete. Až budget nabobtná, nabídněte expertovi u dlouhodobé spolupráce revizi vaší dohody.

Příjemné podnikatelské prostředí v ČR utváří i vaše (zdánlivě nepodstatné) fér kroky, třebaže jste jen „malou rybou v rybníce“.


Dočteno?
Líbilo?

SDÍLEJTE ČLÁNEK NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, ať z něj mohou čerpat i vaši přátelé a známí!

A pokud máte další tipy na „jiné“ způsoby odměňování freelancerů, inspirujte ostatní v komentářích níže. 

Zdroje obrázků: Pexels a Pixabay