Proč je důležitý podnikatelský záměr a jak si ho ujasnit

Ať už chcete rozjet firmu, nebo se chystáte postavit na volnou nohu, vyplatí se věnovat trochu času přípravám. Respektive přípravě podnikatelského plánu. Zjistíte, v čem jste dobří, kde máte mezery a naplánujete si finance. Na co dalšího se ještě zaměřit?

Co to je a proč se tím mám zdržovat?

V podnikatelském záměru hodíte na papír myšlenky, které vám zatím jen běhaly hlavou. Jak mám vlastně začít? Kolik mě to bude stát a kolik musím vydělat? Kde získám zákazníky, a jak se o mně dozví? Trochou plánování získají otázky své odpovědi a vy rámcovou představu, kudy se ubírat.

Vypracováním záměru rozvinete podrobně svůj nápad a ujistíte se, jestli je opravdu tak dobrý a hlavně proveditelný. A také vás to donutí přemýšlet nad tím, co vás během podnikání může potkat a jestli se s tím zvládnete vypořádat. Buďte struční, srozumitelní, upřímní, a hlavně neignorujte rizika.

Co podnikatelský záměr ideálně obsahuje?

Popis produktu nebo služby

Jaké služby nebo produkty budete nabízet? V čem jste jiní (a lepší) než konkurence? Popište, čím zákazníkovi nebo klientovi ulehčíte život. Prostě se věnujte produktu a službě ze všech možných úhlů.

Popis zákazníků

Komu produkty nebo služby chcete nabízet? Poznání cílového zákazníka je k úspěchu klíčové. A to se většinou neobejde bez analýzy. Rozhodně se nesnažte cílit na všechny, nakonec byste se také nemuseli trefit do noty nikomu. K popisu zákazníků vám pomůže vytvoření persony, tedy popsání typického zástupce cílové skupiny.

Analýzu konkurence

Pokud nejste úplní průkopníci, nebudete na trhu sami. Analýzu konkurence proto určitě nepodceňte. Zjistěte si nejen, kdo je vaše přímá konkurence, ale soustřeďte se i na tu nepřímou. Prozkoumejte, co jí funguje, co naopak ne, a využijte to k ponaučení i pro sebe. Porovnání s konkurencí vám pomůže najít vaše silné stránky a odhalit slabiny, na kterých je potřeba zapracovat.

Cenotvorbu

Nastřelit cenu od oka není nejlepší řešení. Stanovení ceny musí mít reálné základy. Jaké jsou vaše kapacity? Kolik hodin služeb můžete měsíčně poskytnout / kolik výrobků zvládnete vyrobit? Jaké ceny má konkurence? Můžete podnikat celoročně, nebo jste závislí na sezónách? Předpokládáme, že se podnikáním chcete uživit. Realistické nastavení ceny je proto základ.

TIP: Přečtěte si, jak obhájit svou cenu před klientem.

Marketingovou strategii

Jak se o vás zákazníci dozví? Jaké kanály využijete k propagaci a jaký rozpočet tomu můžete vyhradit? Přípravou strategií se zabývá i řada odborníků z našeho katalogu. Ozvěte se jim, rádi vám s ní pomůžou.

Rizika

Co se může pokazit a jak tomu předcházet? Zvládnete řešit případný výpadek příjmu, a jak to uděláte? Nebuďte optimisti a rizika opravdu projděte pečlivě.

Finanční plán

Nadšení je jedna věc, druhá věc je schopnost poplatit všechny účty. Dobře propočítejte, kolik peněz potřebujete na rozjezd, kolik se vám musí vracet, a v jakém časovém horizontu potřebujete být výděleční. Buďte k sobě opravdu upřímní a nemějte zbytečně velké oči.

V průběhu vašeho podnikání nastanou pravděpodobně nějaké legislativní změny, objeví se nová konkurence, nebo se něco nepovede podle plánů. Na vše se prostě nepřipravíte nikdy. Každopádně dobře vypracovaný záměr vám usnadní začátky a udrží vás správně nasměrované a namotivované. A to je to podstatné.