10 tipů, jak získat první zakázky na volné noze i bez referencí

Mnoho freelancerů získává zakázky přes doporučení. V případě, že se na volnou nohu teprve stavíte, nebudete kolem sebe mít příliš lidí, kteří by vás mohli doporučit. Shánění prvních zakázek je rozhodně zkouška vašeho odhodlání, a ne každý to ustojí. Přibližně polovina volnonožců to do pár let vzdává. Abyste skončili v té druhé polovině, doporučujeme nespoléhat na jeden zdroj zakázek a zvolit více metod pro navazování spolupráce.

1.      Zaměřte se jen na jeden obor

Častá začátečnická chyba je nabízení více služeb. Zní to logicky – více služeb, více možností k uplatnění. Ale ono to tak úplně neplatí, naopak jste pro klienta hůře čitelní. Navíc se těžko věří, že jako junior budete poskytovat v několika oborech opravdu kvalitní služby. Komplexní služby tedy nechte agentuře a raději se vyprofilujte v jednom oboru

2.      Vytvořte si online vizitku

Dejte klientům vědět o tom, co nabízíte. Nejjednodušší způsob pro sebeprezentaci je profil na LinkedInu nebovlastní stránka na Facebooku. Ještě efektivnější je vytvoření vlastních webových stránek. Nemusí to hned být web vytvořený profesionálem, jednoduchou jednostránkovou prezentaci zvládnete pomocí šablon ve Wix nebo Webdone. Pokud si chcete s webem pohrát trochu víc, doporučujeme platformu WordPress.

Pro základní prezentaci stačí uvést následující:

  • Kdo jste a jaké máte zkušenosti.
  • Co nabízíte a jak zákazníkovi dokážete pomoct.
  • Ukázky prací a případné reference.
  • Kontakt.

3.      Nabídněte pomoc neziskovce

Neziskové organizace nemají rozpočet na dostatek kvalitních profesionálů. Pomoc proto rády uvítají. Odměnou vám bude nejen dobrý pocit z pomoci, ale také zkušenost a reference, která bude vypadat skvěle ve vašem portfoliu. V neziskových organizacích se navíc pohybují lidé napříč obory a je možné, že díky nim získáte další kontakty na budoucí klienty.

4.      Buďte vidět / slyšet

To, že jste nováčkem na volné noze ještě neznamená, že nemáte co nabídnout. Publikováním odborného obsahu na blogu, vydáním e-booku, točením videí nebo nahráváním podcastů se o vás potenciální klienti spíš dozví, než když budete nečinní. Vyberte si platformu, která je pro váš obor nejvhodnější a podělte se o svoje vědomosti.

5.      Aktivně oslovujte

Odpovídání na inzeráty na pracovních portálech je jasná věc. Ale oslovit s nabídkou můžete i společnost, která zrovna inzerát vypsaný nemá. Objevili jste chybku, u které víte, jak ji opravit? Zkuste potenciálního zákazníka oslovit, i když nikoho nehledá. Napište, o jaký problém se jedná, čemu to vadí, a rovnou navrhněte řešení, které dokážete zajistit. Jistější je zvednout telefon, než zapadnout mezi ostatními neotevřenými e-maily.

6.      Sdružujte se a sbírejte kontakty

Networking vám nezajistí okamžitý přísun zakázek, ale z dobře vybudované sítě kontaktů můžete těžit dlouhodobě. V době, kdy není možné networkovat osobně, využijte jednu z platforem, které nabízí virtuální schůzky.

7.      Přidejte se do profesních skupin

Není snad obor, který by neměl skupinu na Facebooku. Vyhledejte si pro vás relevantní skupiny a přidejte se. Nejlépe uděláte, když nebudete jen pasivní pozorovatel, ale rovnou se připojíte do diskuzí. Když se budete pravidelně vyjadřovat k tématům, radit a pomáhat, ostatní členové komunity si vás budou pamatovat a po čase se na vás mohou obracet jako na experta.

Ve skupinách se často objevují poptávky po specialistech, na které můžete odpovídat. Anebo rovnou jděte s kůží na trh a publikujte vlastní inzerát. U něho zbytečně nezabíhejte do detailů o sobě, ale zaměřte se hlavně na váš přínos pro klienta.

8.      Buďte za dobře s profíky (nejen) z oboru

Nepohlížejte na ostatní profesionály z oboru jen jako na konkurenci. Naopak, dobré vztahy jsou mnohem přínosnější. Od koho se lépe inspirovat než od někoho, kdo se v oboru pohybuje dlouho?

Aktivně vyhledávejte diskuze s oborovými kolegy i s těmi, kteří podnikají v příbuzných oborech. Čerpejte inspiraci i cenné know-how a přispívejte svými znalostmi. Dostanete se nejen k novým znalostem, ale také k zakázkám. Freelanceři rádi předávají kontakty na své kolegy, které osobně znají.

9.      Vytvořte si profil na specializovaných portálech

Běžte po vyšlapané cestě a využijte portálů, které propojují firmy a freelancery. Registrací na freelance.cz získáte přístup ke spoustě zajímavých projektů. Když si správně vyplníte profil v katalogu expertů, může klient oslovit první právě vás. Díky možnostem Premium účtu se budete zobrazovat na předních příčkách a váš kompletní profil uvidí i neregistrovaní uživatelé, což šance na oslovení ještě zvyšuje.

10. Nevzdávejte to

Podnikatelské začátky jsou dřina. Nebudeme vám nalhávat, že všechno bude zalité sluncem a když se budete držet návodu, nebudete vědět, jakou zakázku si vybrat dřív. Důležité je vytrvat. Vzdělávejte se a dělejte vše pro to, abyste se stali odborníkem ve svém oboru. Opravdových profesionálů je málo, proto máte dobrou motivaci se jedním z nich stát.