Jak prověřit freelancera před zahájením spolupráce: 5 rad pro získání jistoty, že s ním budete spokojení

Hledáte experta pro svůj projekt a hurá: podle všech indicií jste konečně „kápli“ na ideálního volnonožce. Líbí se vám jeho nabídka a zkušenosti, sedí vám i lidsky svým projevem a komunikací Než však do něj vložíte svou důvěru a peníze, chcete (resp. měli byste chtít!) si ověřit, že jednáte se solidním profíkem, který nic nepřikresluje ani nezamlčuje.

Co teď? Jak si daného freelancera efektivně proklepnout, abyste nakonec nebyli zklamaní? Řiďte se našimi tipy. Když vyzkoušíte alespoň dva, budete jasně vědět, na čem s ním jste a zda do spolupráce opravdu jít.

1. Základní krok: projděte web a profily na sociálních sítích

Tohle jste nejspíš udělali už při shánění a vybírání vhodného freelancera. Přesto se k tomu ještě jednou vraťte. Pokud uběhlo pár dní nebo týdnů, můžete narazit na zcela nové informace. Nebo si tentokrát všimnete věcí, které jste poprvé přehlédli.

Zjistěte, zda online prezentace odpovídá tomu, co vám o sobě eventuální dodavatel služby prozradil v dosavadní komunikaci. Když objevíte nesrovnalosti, žádejte vysvětlení.

Můžete také zavítat do oborových skupin a na specializovaná fóra – podívejte se, jestli v nich je „váš“ expert aktivní. Z reakcí a komentářů také vyčtete hodně.

Zároveň se takto můžete dostat i k názorům na jeho služby a dovednosti, třeba od dalších odborníků. V takovém případě si ale zachovejte objektivní odstup. Co se jeví jako oprávněná kritika, může být ve skutečnosti nekalý konkurenční boj.  

2. Vyhledejte si freelancera (a jeho reference) na internetu

Využijte i Google. Zadejte do vyhledávače jméno ve spojení se slůvkem „reference“ nebo „hodnocení“ a možná se vám ukážou další, dosud neobjevené, údaje.

Další variantou je kontrola podle IČ. Například na rejstrik.penize.cz se u přehledu informací zobrazuje také hodnocení ve formě plus/minus. Pokud by se jednalo o problémového volnonožce s jinak dobře vybudovanou pozitivní image, možná právě na tomto místě byste zjistili, že něco nehraje.

Stačí pár minut brouzdání a o vytipovaném profesionálovi víte zas o něco víc

3. Požádejte o vypracování zkušebního zadání

S finálním rozhodnutím (a třeba i volbou mezi několika odborníky), může pomoci zkušební úkol. Tradičně se využívá v marketingové oblasti při výběru grafika, copywritera, SEO specialisty apod. Zkrátka v oborech, kde je možné dodat nějaký výstup v podobě konkrétního řešení nebo minimálně návrhu.

Ověříte si tak nejen to, jestli znalosti a schopnosti freelancera splňují vaše požadavky, ale „oťukáte“ se i v provozních záležitostech. Uvidíte, jak komunikuje, dodržuje termíny, reaguje na zpětnou vazbu.

A k tomuto ještě jedno doporučení: domluvte předem podmínky a nezneužívejte tento postup. Zvažte odměnění i ve finále neúspěšných kandidátů. Ani omezený rozpočet nemusí být překážkou – přečtěte si článek o nápadech na (doplňkovou) odměnu či nefinanční benefit.

Jakmile totiž mezi freelancery získáte nálepku zadavatele, co opakovaně vyžaduje zpracování zkušebního zadání, ale nikdy ho neproplácí, spadnete do kategorie neatraktivních a rizikových klientů. A pak pro vás bude obtížné navazovat dobré spolupráce. Férovost je vždy nejlepší volba.

4. Spojte se s jeho předešlými klienty

Zejména u dlouhodobých a velkých projektů se jako obezřetný postup jeví ověření referencí. Profík, který vám předal výhradně pravdivé informace o odbavených zakázkách, s tím nebude mít žádný problém.

Vysvětlete mu svůj požadavek a domluvte se s ním na postupu – zda daného odběratele informuje o vás a vašem záměru dopředu, nebo budete rovnou volat/psát.

Co zjišťovat? To záleží na vás, ale samozřejmě se zeptejte na poskytnutou službu. Dále se můžete zaměřit i na průběh spolupráce (komunikace, dodržování termínů, možnost revizí apod.).

I jeden krátký telefonát vás může uchránit před nevyhovující spoluprací

5. Zkontrolujte hodnocení na komunitních portálech

Samozřejmě si prohlédněte i weby pro freelancery a živnostníky, na kterých působí i „váš“ expert. Přečtěte si názory a všímejte si, jestli jsou aktuální.

Jakékoliv slovní hodnocení má pochopitelně větší váhu než hvězdičky a čísla, resp. pouhé symbolické vyjádření názoru. Opět doporučujeme: nebojte se případně doptat na nejasnosti.

Na freelance.cz vám s tímto částečně pomáháme už ve chvíli, kdy si u nás odborník na volné noze zakládá profil. Každého nově přidaného uživatele procházíme ručně, nikoliv robot, algoritmus. A tím předcházíme falešným registracím a duplicitám, zkrátka chybám, které by vám ztěžovaly finální výběr.

A protože vše neustále vylepšujeme, brzy se můžete těšit na ověřené reference, ze kterých snadno zjistíte, jak daný expert pracuje a zda jsou jeho výsledky reálné.

SDÍLEJTE ČLÁNEK NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH, ať z něj mohou čerpat i vaši přátelé a známí!

Prověřujete si vytipovaného freelancera? Pokud ano, podělte se o své postupy v komentářích níže. Rádi se inspirujeme a nové nápady přidáme do článku.

Zdroje obrázků: Pexels a Pixabay

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *