Jak připravit brief, podle kterého je radost pracovat

Základem dobře odvedené práce je dobře vypracované zadání. Ať už se jedná o reklamní kampaň, tvorbu loga, textů nebo webové stránky. Ideální kreativní brief sice neexistuje, ale připravením následujících bodů pomůžete zpracovateli k rychlejší cestě za výsledkem.

Proč byste měli brief psát?

Přehledně vypracované zadání pomůže nejen zpracovateli, ale i vám. Přiměje vás totiž pořádně se zamyslet, co vlastně očekáváte. Určíte si cíle, rozpočet, finanční i kreativní mantinely. Urychlíte proces samotného vypracování a předejdete případným nedorozuměním. Je to zkrátka dobře investovaný čas.

Co by brief měl obsahovat?

Informace. Spoustu informací. Vždy ale musí být konzistentní a srozumitelné. Prázdné fráze o dynamicky rostoucí společnosti nikomu nepomůžou. 

Následující body vám pomohou utřídit myšlenky a napsat zadání s informacemi, které freelancer ocení.

1. Představení společnosti

Přesně definujte svůj byznys. Když napíšete, kdo jste, co děláte a pro koho, uvedete freelancera hned do obrazu. V této části také vypíchněte, v čem jste jedineční a lepší než konkurence. Popište filozofii společnosti a její hodnoty. Jak svým produktem nebo službou pomáháte řešit zákazníkovi problém? V čem se vám to daří a kde máte nedostatky? Každá dobrá informace se hodí

2. Kdo je hlavní konkurence

Pravděpodobně nejste ve svém oboru jediní. Koho považujete za svou největší konkurenci? Jak se prezentují, komunikují a v čem jsou lepší?

3. Vaše komunikace

Pokud se nejedná o nový projekt, popište svou dosavadní komunikaci. Jaké kanály pro komunikaci používáte? Co vám funguje a co vůbec? 

4. Kdo je váš zákazník

Ke komu promlouváte? Pokud nemáte cílovou skupinu ještě definovanou, je nejvyšší čas. Buďte konkrétní. Kdo kupuje vaše zboží a využívá služby? Věk, pohlaví, zaměstnání, bydliště, příjmy i zájmy jsou základ. Důležité je i to, co si o vás v současnosti cílovka myslí.

5. Jakého cíle chcete dosáhnout

Kam se chcete dostat? Představit produkt, zvýšit povědomí nebo prodeje? Je potřeba stanovit jednoznačný, měřitelný, a hlavně dosažitelný cíl. Ideálně jen jeden, případně u více cílů stanovit priority.

6. Co od freelancera chcete za výstupy

Tady je místo na samotné zadání. Buďte konkrétní. Co přesně chcete vytvořit nebo sdělit? 

7. Bez čeho to nepůjde

Je něco, co při tvorbě potřebujete použít? Ať už se jedná o programovací jazyk, klíčová slova nebo vizuál, zahrňte to do briefu.

8. Jaká máte omezení 

Víte o legislativních, morálních nebo kreativních omezeních? Sepište je.

9. Jakou máte časovou a cenovou představu

Bez rozpočtu není projekt. Stanovením rozpočtu dáte freelancerovi mantinel při tvorbě konceptu. Rozhodně ale počítejte i s rezervou. Nikdy nevíte, kde se třeba něco protáhne nebo porouchá. Při stanovování termínu buďte realističtí. Dobré nápady málokdy vznikají na počkání.

10. Kdo na projektu spolupracuje

V případě, že se na projektu podílí více lidí, uveďte na všechny zapojené osoby kontakty, a usnadněte komunikaci týmu. Vždy uveďte minimálně osobu odpovědnou za rozhodovací procesy.

Briefem to ale nekončí

Připravte se na doplňující otázky. Blbé otázky neexistují. Proto na vše pečlivě odpovězte a buďte k dispozici už od samotného ladění nápadů. Když budete součástí kreativního procesu, nestane se vám, že dostanete do rukou výstup, se kterým nebudete spokojení.