Umění stanovit si hranice: Naučte se říkat NE

Na volné noze se dřív nebo později setkáte s projektem, který bude mimo vaše kompetence, nebo na něj nebudete mít čas, případně nebude souznít s vašimi hodnotami. A také se stane, že narazíte na klienta, jehož návrhy bude potřeba korigovat. Jenže jak překonat ten nepříjemný pocit z vyslovení slova NE?

Proč je NE tak těžké?

U někoho vzbuzuje vyslovení NE strach ze ztráty příležitosti. Jiný se bojí, že když někoho odmítne, bude vypadat neochotně, nespolečensky nebo namyšleně. Dalším strašákem je strach z reakce odmítnutého. A tak na všechno říkáme ANO, a tak trochu se vzdáváme vlastní vůle i sebeúcty.

Odmítnutí rozhodně není jednoduché. Ale o to více je potřeba.

Když něco přijmete, musí jít něco stranou

Zvlášť jako začínající freelanceři můžete mít pocit, že si odmítnutí nemůžete dovolit. Co když přijdu o dobrou pověst? Co když si zavřu dveře k dalším zakázkám? Odůvodnit si souhlas k něčemu, do čeho se nám nechce, je prostě tak nějak snazší, než vyslovit definitivní NE. Namlouváme si, že to přece nezabere tolik času a že tohle ještě zvládneme.

Stejně tak je těžké odmítnout některé klientovy návrhy. Jenže on si vás najal jako odborníka. A občas je dobré mu to připomenout. Vaší povinností není odkývat vše, co klient řekne. Protože on se mu váš výstup nemusí líbit, hlavní je, že bude fungovat na jeho cílovou skupinu. Jen si to potřebujete umět obhájit.

Než tedy něco odkývete, uvědomte si jednu věc. Vaše časová kapacita (ani ta mentální) není neomezená. Takže tím, že řeknete ANO jedné věci, zákonitě odmítnete nějakou jinou. Čemu říkáte ve skutečnosti ne? Je to váš volný čas? Rodina? Cíle? Hodnoty?

Srovnejte si priority

Často říkáme ANO na věci jen proto, že nemáme dostatečné odůvodnění, proč je vlastně odmítnout. Proto si určete priority svého pracovního (i osobního) života. V případě, že neodmítnutím bude některá z priorit narušená, je to dostatečný důvod pro vaše NE. Tyto priority můžou být například vaše zdraví, duševní pohoda, čas strávený s rodinou nebo přáteli.

Některé dveře prostě musíte zavřít, aby se jiné otevřely. Běhat mezi několika dveřmi, které se potupně přivírají a snažit se je udržet aspoň pootevřené, je velmi neefektivní a vysilující.

Pojmenujte si své strachy

Čeho se nejvíc při odmítání bojíte? Ať už nechcete naštvat klienta, přijít o příležitost, nebo cokoli jiného, pojmenujte si to. Co za strach ve vás odmítnutí vzbuzuje? Proberte to s někým nezaujatým, nebo si to třeba jen napište na papír. Každý strach, který má své jméno, najednou není už tak děsivý.

Čím vám NE prokáže dobrou službu?

Odmítnutím dáte najevo, že dokážete být upřímní. Jak ke klientovi, tak k sobě. Odhadnutí vlastních pracovních možností vás ušetří přetížení (i třeba vyhoření), které by se projevilo na nekvalitních nebo pozdě dodaných výstupech (se kterými jde ruku v ruce nespokojenost klienta, které se snažíte tak usilovně předejít).

Jak nesouhlas vyjádřit?

NE si zaslouží upřímné vysvětlení. Vždy používejte věcné argumenty. Emoce nechte stranou. Rozhodně se ale nenechte přemlouvat. Jakmile jednou odmítnutí padne, stůjte si za ním. Stejně tak vynechte zbytečné omluvy, které vaše odmítnutí podrývají (a s tím i vaši autoritu).

Umění říkat NE je schopnost jako každá jiná. To znamená, že jde trénovat. Takže až budete příště říkat NE, uvědomte si, že nemarníte příležitost, ale dáváte přednost jiným prioritám. A také, že nejste nevychovaní, ale dokážete respektovat svoje potřeby a jednáte narovinu. S každým dalším odmítnutí to naštěstí bude jednodušší.