Dovolená pro freelancery. Jak si vzít volno a nepřijít o klienty?

Práce na volné noze s sebou přináší řadu výhod. Od svobody přes flexibilní pracovní dobu až po možnost pracovat odkudkoli. Na druhou stranu ztrácíte zaměstnanecké výhody jako jsou jistá výplata i třeba placená dovolená. A tak se často stává, že dovolená ze slovníku freelancera prostě zmizí. Přitom se odpočinku vzdávat nemusíte. Jen je potřeba zbavit se hlavních obav a před odjezdem zařídit pár věcí, aby to bez vaší přítomnosti fungovalo.

Jaké jsou hlavní obavy freelancerů z dovolené?

Nezastupitelnost

V rámci firmy je běžné, aby za sebe měl zaměstnanec zástup. Na volné noze je to se zastupitelností obtížnější. Co když klient bude akutně potřebovat úpravy, nebo se něco sesype?

Finance

Zatímco zaměstnance stojí dovolená jen tolik peněz, kolik za ni zaplatí, u freelancera se do celkové částky promítne i výpadek příjmů po dobu dovolené. Abyste se kvůli tomu nemuseli sedřít týden před dovolenou, a ještě týden po návratu, budujte si během roku finanční rezervu a mějte svou odměnu nastavenou tak, abyste v ní tento pravidelný výdaj měli započítaný. Co dalšího byste v ceně měli zohlednit?

Strach ze ztráty zakázky

Jedním z pilířů úspěšného freelancingu jsou zakázky. Spousta spoluprací je krátkodobých a jakmile skončí, je potřeba projekt nahradit jiným, aby nedošlo k výpadku příjmů. Co když o dovolené přijdu o skvělou příležitost? A co když mě osloví potenciální klient a já nebudu moct odpovědět?

Jasně, může se stát, že o nějakou zakázku přijdete, ale stojí to opravdu za to, abyste si nemohli aspoň jednou ročně dobít baterky? Ono se to za ten týden nebo dva nezblázní. Ale určitě doporučujeme udělat následující kroky a pojistit si, že na vás po návratu nebude čekat naštvaný (v horším případě žádný) klient.

Oznamte klientům svou dovolenou s předstihem

Pošlete klientům minimálně dva týdny před odjezdem e-mail, že odjíždíte, a informujte je o tom, jak dlouho nebudete na příjmu. Naléhavé věci tak bez problémů vyřešíte ještě před odjezdem. Pokud je to možné, pošlete klientovi kontakt na svůj záskok pro výjimečné situace.

Domluvte si záskok

Networking se vám v tomhle případě rozhodně vyplatí. Mít v záloze kolegu z oboru, na kterého se obrátíte v případě dovolené, nebo pokud zrovna nestíháte, je k nezaplacení. Hlavně se předem domluvte, abyste nezjistili, že jste na dovolené ve stejném termínu.

Nezapomeňte nastavit automatickou odpověď na e-mail

Nemusíte být dostupní 24/7, je ale dobré dát o sobě vědět. A od toho je tady odpověď v nepřítomnosti, kterou dáte najevo, že nejste dostupní a že nemůžete tedy reagovat okamžitě. Hodí se jako připomenutí pro stávající klienty, i jako odpověď na zprávy od potenciálních klientů.

Co takový OOO (Out Of Office) e-mail ideálně obsahuje? Nejdůležitější informace celého sdělení je od kdy do kdy budete na dovolené, aby klienti věděli, kdy se dočkají odpovědi. V případě, že za sebe máte záskok na neodkladné záležitosti, uveďte na svůj zástup kontakt. Pokud komunikujete i se zahraničními klienty, nezapomeňte napsat variantu v daném jazyce. A klidně nasaďte osobní tón a e-mail odlehčete třeba vtipným (ale výstižným) předmětem.

Vezměte si s sebou notebook pro všechny případy

U některých oborů, zvláště těch techničtějších, se může stát, že je potřeba opravit nějaký kiks bez dlouhých prodlev. Vzít si sebou notebook, nebo alespoň tablet, pro všechny případy, není rozhodně na škodu. S klienty ale raději proberte, co je akutní problém a co počká, každý má v tomto ohledu měřítka trošku jinde.

Pořád si nedovedete představit, že na týden nebo dva odjedete a budete odříznutí od práce? V tom případě pro vás bude lepší takzvaná nomádská dovolená, při které budete stále částečně pracovat. Pro klienty si vyhradíte několik hodin denně a po zbytek času si budete užívat pobyt na pláži nebo třeba v horách.