8 znaků, podle kterých poznat problémového klienta

Každý freelancer chce, aby klienti respektovali jeho čas, nastavené ceny a odborné znalosti. Každodenní obhajování a dohadování totiž nevede k ziskovému podnikání, ale je cestou spíš k vyhoření. Naštěstí někdy jde rozpoznat varovné signály problémové spolupráce ještě dřív, než si plácnete. Jaké to jsou?

1. Žádost o bezplatné vypracování zkušebního zadání

Mezi nejčastější red flags patří, když vás potenciální klient hned zkraje požádá o vytvoření zkušebního zadání zdarma. Úmysl za tím může být dobrý – chce najmout správného člověka pro daný projekt. Ale také nemusí, může jen chtít práci zdarma od více freelancerů bez úmyslu někoho reálně najmout. Každopádně tento požadavek vysílá zprávu, že jeho čas je důležitější než ten váš. Freelancer musí strávit hodiny nebo dny vytvářením zadání, aby klientovi ušetřil hodinku, která by mu zabrala vyhodnocení portfolia.

Pokud nemáte k nahlédnutí svoje portfolio, je pro klienta poměrně těžké odhadnout, jestli si padnete do noty. Nejjednodušší, jak tomuto předejít tedy je, vytvořit si prezentaci svých prací, ze kterých si potenciální klient udělá obrázek.

Řešením také může být, když se domluvíte na rozsahu zkušebního zadání a odměně, kterou dostanete i v případě, že spolupráce nakonec nedopadne. Hlavně nezapomeňte mít vše písemně, abyste měli důkaz.

2. Nerespektování časového odhadu

Dali jste klientovi časový odhad a on si trvá na svém? V takovém případě se asi moc nedohodnete. Pokud vám bude tvrdit, že je to přeci jednoduché a práce zabere jen pár hodin, je to jasná ukázka, že nechápe složitost práce, kterou děláte.

Pokud se klient neptá na váš časový odhad a rovnou vám řekne, jak dlouho vám to zabere, vyžádejte si co nejvíc upřesnění k obsahu práce, abyste našli společnou řeč a potvrdili si realistický odhad. Ne vždy to klapne, v takovém případě se nebojte zakázku odmítnout.

TIP: Přečtěte si, kdy dává odmítání zakázek smysl a jak se s ním popasovat.

3. „Full-time úvazek“ na IČO

Outsourcovat práci na freelancery je mnohdy levnější než si platit in-house zaměstnance. Zejména, když se jedná o vykrytí projektů na kratší časové období, případně když klient potřebuje vypracovat ultra specializované projekty. Jenže jsou pak klienti, kteří s vámi budou jednat jako se zaměstnancem, akorát platit vás budou na fakturu. A to jednoduše proto, že je to pro ně levnější a výhodnější. Neodvádí za vás odvody, které vám rádi přenechají a dovolená je taky na vás. A právě tomu se říká švarcsystém, který se ovšem může velmi nevyplatit oběma stranám.

Pokud vám klient určí pracovní dobu, bude se pasovat do role nadřízeného a práce vám naloží tolik, že už nebudete mít prostor pro jiné klienty, neriskujte a běžte o dům dál.

4. Na konzultaci zdarma chce kompletní řešení

Nabízíte úvodní konzultace zdarma? Potenciální klienti díky tomu mají možnost poznat váš pracovní styl a odborné znalosti bez finančního rizika, což zvyšuje jejich ochotu investovat do vašich služeb. Také to poskytuje příležitost ukázat své schopnosti, čímž přesvědčíte váhající klienty, že jste pro ně tou správnou volbou. Jenže pak tu jsou „klienti“, kteří chtějí vše získat právě na této konzultaci a nemají v úmyslu za vaše služby dále platit. Pokud jde klient příliš do detailu a nedaří se vám ho usměrnit, signalizuje to, že si dost možná neváží vašich odborných znalostí. V takovém případě je na vašem zvážení, kolik toho chcete odhalit bezplatně.

5. Nerealistická očekávání

Chce klient všechno hned, levně a kvalitně? Pokud není ochotný na výstup počkat, případně si připlatit za expresní vypracování, nesnažte se mu zavděčit. Nerealistická očekávání týkající se ceny, časového plánu nebo výsledků jsou velkým varovným signálem.

Samozřejmě v tom nemusí být vždy zlý úmysl a klient je v oboru nový, je pak na vás ho uvést do problematiky a vykomunikovat veškeré náležitosti. Pokud si ale za svými očekáváními stojí i přesto, šli byste akorát hlavou proti zdi.

6. Rozporování vaší ceny

Za prvé, klient, který nesouhlasí s cenou, nemusí plně oceňovat hodnotu práce a odbornosti freelancera, což může vést k neustálým neshodám a pokusům o snižování ceny v průběhu projektu. Navíc, pokud klient neakceptuje cenu od začátku, existuje riziko, že nebude ochoten zaplatit za případné dodatečné práce nebo změny, které mohou nastat během projektu. Toto chování může také signalizovat finanční nestabilitu klienta nebo jeho neochotu dodržovat dohodnuté podmínky, což může vést k problémům s platbami.

TIP: Přečtěte si také, co dělat, když klient nezaplatí fakturu.

7. Kritika předchozích freelancerů

Pokud klient opakovaně kritizuje předchozí specialisty a obviňuje je ze všech problémů, je to poměrně velký red flag. Buď má nerealistická očekávání, případně není ochotný dobře zaplatit za požadované služby, a proto výsledky neodpovídaly jeho představám. Další možností je, že neumí komunikovat a spolupracovat – očekávat skvělé výstupy bez podkladů a odpovědí na dotazy je velmi naivní. V neposlední řadě pak takto obviňující klient může mít velký problém s přijímáním odpovědnosti za vlastní chyby. V každém případě z toho nekouká pohodová spolupráce.

8. Nerespektování vaší odbornosti

Klienti, kteří nerespektují vaši odbornost, mají často tendenci kontrolovat každý detail vaší práce, což může být nejen frustrující, ale také neefektivní. V konečném důsledku to snižuje vaši schopnost pracovat samostatně a kreativně, což může vést k nižší kvalitě výstupů a zpomalení celého projektu. Když se do toho přidá ignorování vašich návrhů a doporučení, je to ztráta času pro obě strany. Takový klient vás totiž nevnímá jako odborníka, ale jako pouhého vykonavatele jeho příkazů.

Máte pocit, že odmítnutí zakázky by pro vás nebylo výhodné? Podívejte se na článek Jak zvládat spolupráci s náročnými klienty, kde najdete tipy, jak takový proces ukočírovat k oboustranné spokojenosti.