Freelancing a budování osobní značky: Proč ji budovat a jak na to?

Stejně jako u firem není značka jenom logo, ale zejména pocit, jaký z nich lidé mají, je i osobní značka dost podobná. Nejedná se tedy jen o perfektní portfolio a vyladěnou vizuální identitu, ale hlavně o to, jak vás vnímá okolí. A také je to skvělý nástroj k tomu, abyste se odlišili od konkurence a komunikovali svoje schopnosti a hodnoty svým potenciálním klientům.

Výhody budování osobní značky

Budování osobní značky je pro freelancera poměrně zásadní, protože mu pomůže vyniknout na (mnohdy) přeplněném konkurenčním trhu. Jako freelancer prodáváte klientům služby, své dovednosti i know-how. A právě vytvořením silné osobní značky můžete prezentovat svou jedinečnou hodnotu a sdělit potenciálnímu klientovi, proč jste pro jeho projekt nejvhodnější.

Vybudováním silné osobní značky se odlišíte od konkurence a budete lépe rozpoznatelní. Také ale zároveň zvýšíte svou důvěryhodnost. Pokud se dokážete prezentovat jako někdo, kdo má široké znalosti a zkušenosti v oboru, budou klienti ochotnější navázat spolupráci a adekvátně zaplatit za vaše služby.

Být odlišní se hodí i v momentě, kdy začne potenciální klient hledat freelancera pro svůj projekt a vzpomene si, že vás vlastně zná. To, že o vás klient už slyšel (ideálně pozitivně), je ohromná výhoda. 60 % spotřebitelů dává přednost nákupu u společnosti, o které již slyšeli. A i když samozřejmě nejste zboží, určitá paralela tu je.

V neposlední řadě pak dobře nastavenou značkou přitáhnete ty správné klienty a nebudou vás oslovovat ti, s nimiž nesdílíte žádné hodnoty. Samozřejmě nic není 100%, ale šanci na spokojenou spolupráci výrazně zvýšíte.

A jak na samotné budování osobní značky?

Aby osobní značka fungovala, měla by vás autenticky reprezentovat. U firmy si můžete se značkou poměrně vyhrát, s osobní značkou je to ale jiné – ta musí vyjadřovat vaši osobnost, která je základním stavebním kamenem. Co dalšího do budování osobní značky zahrnout?

Poznejte sami sebe a buďte autentičtí

Budování osobní značky probíhá z vašeho nitra ven. Než se tedy pustíte do vizuálního stylu a dalších kroků, udělejte si chvilku času na to, abyste zjistili, kdo vlastně jste. Čím jste jedineční? Jakou máte motivaci? Kdo je vaše cílová skupina? Najděte svůj příběh a začleňte ho do své osobní značky.

Je důležité být autentický a nechat svou osobnost proniknout do brandu. Ideálně vaše značka reflektuje profesní identitu a zároveň i osobnost. Pokud máte například specifický smysl pro humor, nesnažte se ho potlačit, ale využít ve svůj prospěch. Jen tak může potenciální klient poznat vaši osobnost a vybrat si vás právě na základě této odlišitelnosti.

Vytvořte si vizuální identitu

Přibližně 75 % obsahu, se kterým přijdeme denně do kontaktu, je vizuálního charakteru. Ale jen zlomek se vám v paměti uchová, byť jen do konce dne. Proto by mělo být vaším cílem vytvořit vizuální identitu (barvy, logo, font…), která je jednotná a lehce zapamatovatelná.

Vytvořte si online prezentaci

Online prezentace je pro freelancery v dnešní době prakticky nutností. Vytvořte si proto jednoduché a profesionálně vyhlížející webové stránky, které vám umožní prezentovat vaše služby, reference, portfolio a kontakt. Nezapomeňte, že z webovek musí jít na první dobrou poznat, kdo jste a co děláte.

TIP: Doporučujeme také založit si profil v profesních katalozích, jako je například freelance.cz, kde vás snadno najdou firmy hledající ty správné specialisty pro své projekty.

Zviditelněte se

Chcete působit jako profík v oboru? Staňte se jím. Pokud máte co říct, publikujte blogové články z oboru, a nezapomínejte na trendy a novinky, ke kterým se můžete vyjádřit. Vhodné je také pořádat školení nebo účastnit se konferencí jako řečník.

Při budování osobní značky nezapomínejte ani na sociální sítě. Ať už jde o profesní LinkedIn, nebo o další sociální sítě, na kterých se pohybuje vaše cílová skupina. V každém případě tu publikujte zajímavý a relevantní obsah a nebojte se pochlubit svými pracovními úspěchy. Pokud nemáte světu zrovna co sdělit, nesnažte se dělat obsah jen pro obsah.

Komunikujte

Sebelepší prezentace vám bude k ničemu, když nebudete reagovat. Proto vždy profesionálně a vstřícně reagujte na veškeré dotazy a připomínky. A mějte na paměti, že žádný problém nezmizí, když ho budete ignorovat.

Pravidelně aktualizujte portfolio

Pokud děláte svou práci dobře, měli byste se stále zdokonalovat. To by se ideálně mělo promítnout i ve vaší sebeprezentaci. Pokud tedy dokončíte nějaký projekt, se kterým jste spokojení vy i klient, určitě by se měl objevit i ve vašem portfoliu. Ještě lepší bude, když do prezentace zahrnete i měřitelné výsledky.

Networkujte

Networking nefunguje jen jako navazování vztahů s novými klienty nebo kolegy z oboru, ale také právě při budování značky, kdy se zviditelňujete a budujete si reputaci odborníka v oboru. Takto můžete i udržovat dobré vztahy se současnými klienty a zvýšit šance na to, že vás budou dále doporučovat.

Další výhodou networkingu je získání aktuálních informací z oboru, se kterými se vám podaří zůstat v obraze ohledně nových trendů a technologií. Díky tomu se budete neustále posouvat a zůstanete konkurenceschopní.

Sledujte svou reputaci

Osobní značka je živý organismus, o který musíte neustále pečovat. Proto se vyplatí sledovat zmínky o vaší osobě napříč sítěmi, abyste mohli včas zareagovat. Do tohoto bodu také spadá, že byste se měli aktivně i vy sami snažit nepokazit své dobré jméno. Než tedy něco přidáte do internetové diskuze, zamyslete se nad tím, jestli by to vaší osobní značce nemohlo ublížit. Když budete reagovat vždy s nadhledem a chladnou hlavou, chybu rozhodně neuděláte.

Vzdělávejte se

Budování osobní značky není jen o vizuálním stylu a marketingových strategiích, ale také o vašem osobním rozvoji. Vzdělávejte se, zlepšujte své schopnosti a pracujte na svých slabých stránkách, aby vaše osobní značka mohla stále růst a rozvíjet se.

Vybudovat si osobní značku není otázkou dnů nebo týdnů, ale je to dlouhodobá nekončící práce. Rozhodně je to ale investice do budoucnosti, která se vám vrátí v podobě zakázek a spokojených klientů.