Získejte kvalitní referenci: Jak o ni požádat a co by měla obsahovat

Máte za sebou úspěšně dokončený projekt nebo dlouhodobě spolupracujete se stejnými klienty? Pokud jste si ještě neřekli o referenci, je čas to napravit. Nejenže se jedná o cennou zpětnou vazbu, ale také to může být jeden z vašich nejpádnějších argumentů, který přesvědčí vaše potenciální klienty.

Reference jako ulehčovač rozhodování

Kdy naposled jste udělali větší výdaj bez předchozího průzkumu trhu a čtení referencí reálných uživatelů? Nejen u produktů je hodnocení důležité. I pokud někdo hledá freelancera pro svůj projekt, patří kladné reference mezi jeden z nejdůležitějších parametrů výběru.

Sice o sobě na web, do portfolia nebo profesního profilu můžete napsat samé superlativy, ale až pokud vaše slova potvrdí i reálný klient, získávají tato tvrzení na váze. Jakožto tvorové společenští totiž vždy hledáme takzvané sociální schválení od ostatních. A právě reference slouží jako důkaz, že to, co o sobě tvrdíte, je také pravda.

Kdy si o referenci nejlépe říct?

V ideálním případě získáte referenci spontánně a klient v ní nebude šetřit nadšením. Výhodou takové zpětné vazby je, že je autentická a vzbuzuje důvěru. Nevýhoda však je, že se takové věci až tak často nedějí a pravděpodobně si o ni tedy budete muset říct sami.

Pokud se toho jako introvert děsíte a v hlavě vám běží scénáře, že místo pozitivní zpětné vazby si váš klient uvědomí, že vaši práci vlastně nepotřebuje a místo toho s vámi rozváže spolupráci, ulehčete své mysli a požádejte o referenci například po dokončení projektu. Samozřejmě úplně nejlepší je, pokud odvedená práce splnila očekávání (nebo je rovnou předčila).

Další dobré načasování je při obnovování smlouvy (Víte, co vlastně taková smlouva musí obsahovat?) a jste si tedy jistí, že je s vámi klient spokojený natolik, že s vámi chce i nadále spolupracovat.

V případě, že vám nedělá potíž si o zpětnou vazbu říct, můžete o ni požádat prakticky kdykoli, tedy za předpokladu, že klientovi zrovna nedlužíte práci, jejíž termín odevzdání jste dávno prošvihli. Taková odvaha by se nemusela odvděčit úplnými superlativy.

Jak získat hodnotnou referenci

Ne každá reference je dobrá reference. A to ani za předpokladu, že je milá a pozitivní. Aby vám posloužila k sebeprezentaci, měla by potenciálního klienta přesvědčit o vašich kvalitách, takže je potřeba získat trochu podrobnější popis než „Se spoluprací jsem spokojený.“

Dobrá reference je samozřejmě pozitivní, tady není potřeba polemizovat. Určitě je také dobré, aby nebyla zbytečně dlouhá a předala konkrétní informaci, jak a čím jste klientovi pomohli. Když to celé bude okořeněné trochou emocí, získali jste tu nejlepší referenci, jakou jste mohli.

Ideálně tedy klienta trochu nasměřujte k tomu, co byste v takové recenzi potřebovali mít. Aby mělo hodnocení váhu i pro ostatní, je dobré rozvinout jaká očekávání od spolupráce měl a jaká je realita. Zaznít by také měly konkrétní přínosy – pokud máte jakékoli měřitelné výsledky, určitě by se tam měly objevit. A v neposlední řadě je dobré referenci zakončit výzvou k akci, která funguje jako skvělé doporučení.

TIP: Autora reference nenechávejte v anonymitě – jméno, příjmení, funkce, firma, odkaz na web i fotografie dávají hodnocení mnohem větší váhu. Vždy ale klienta požádejte o svolení ke zveřejnění všech použitých informací.

Telefonicky nebo písemně?

Více informací se pravděpodobně dozvíte po telefonu, kde můžete klienta i lépe navádět pomocí připravených otázek, a následně z jeho odpovědí připravit referenci sami, kterou pak jen pošlete na schválení.

Pokud je vám tato forma nepříjemná, nebojte se o referenci požádat písemně. Rozhodně ani tady není na škodu, když klientovi trochu usnadníte práci a nasměřujete ho otázkami. Tímto mu navíc ušetříte čas, který bývá často tou největší překážkou.

V neposlední řadě také záleží, jak jste se svými klienty zvyklí komunikovat, protože pokud celou dobu fungujete na písemné bázi, náhlý telefonát se žádostí o referenci by je mohl zaskočit.

Můžu referenci upravit?

Ano i ne. Povolené úpravy spočívají v korektuře pravopisných chyb a stylistických neobratností. Také se nemusíte bát upravit délku hodnocení. Rozhodně ale neměňte osobitý styl vyjádření a nemažte žádné podstatné sdělení.

Kdybyste s referencí nebyli spokojení, je nejlepší požádat o úpravu přímo klienta, případně ji nechat nezveřejněnou. Rozhodně se nepouštějte do žádných větších zásahů sami.

Místo reference case study

Povedl se vám nějaký projekt natolik, že by byla škoda shrnout ho jen v krátké referenci? Vypracujte případovou studii, jejíž autenticitu podpoříte vyjádřením klienta.

A že s podnikáním teprve začínáte a nemáte za sebou tolik projektů? Přečtěte si 10 tipů, jak získat první zakázky na volné noze i bez referencí a k referencím se dopracujte postupně.