Kreativita v podnikání: Základní dovednost, kterou lze vypěstovat

Kreativita je často vnímána jako talent – buď ji máte, nebo ne. Ve skutečnosti je to však dovednost, kterou lze, stejně jako každou jinou, rozvíjet a kultivovat. Proč je kreativita na volné noze tak důležitá, a jak ji zlepšit?

Co je kreativita

Kreativita je schopnost přicházet s originálními nápady, koncepty i inovativním způsoby řešení problémů. Zahrnuje překonávání tradičních myšlenkových vzorců a přemýšlení mimo zajeté koleje. Nebo jak řekl německý autor Sönke Ahrens „Kreativita není nic víc než schopnost si věci spojovat.“ Tedy stávající znalosti a dovednosti použít v nových souvislostech nebo situacích.

Kreativní lidé jsou často otevření novým zkušenostem, bývají hraví, zvídaví a přemýšliví. Že se v tom popisu nepoznáváte? Nevadí. S kreativitou se rodíme, jen ji během dospívání spousta z nás nekultivuje a přichází o ni. Kreativita ale funguje jako sval, stačí ji trochu potrénovat a za chvíli ji budete zase považovat za běžnou součást sebe sama.

Jak vám kreativita pomůže na volné noze

Kreativita je důležitá ve všech oblastech lidské činnosti, svět freelancingu nevyjímaje. Jaké výhody vám jako podnikatelům nabízí?

Odlišíte se od konkurence

Volnonožci čelí konkurenčnímu trhu a dokud nemáte vybudované své jméno, musíte se snažit o chlup víc, abyste nezapadli v davu. A právě tady vám kreativita pomůže. Nebudete jen „dělníci“, kteří jedou jeden projekt za druhým bez hlubšího přemýšlení, budete řemeslníci, umělci, kteří dokážou přistupovat k úkolům z jedinečných úhlů pohledu a řešit potřeby klientů způsobem, o kterém ostatní neuvažovali.

Dokážete řešit problémy novými způsoby

Jako freelancer se nevyhnutelně setkáte s problémy, ať už při hledání klientů, nebo při řešení problémů specifických pro dané odvětví. A právě kreativita vám pomůže nahlédnout dál než jen do zajetých vzorců, a z překážek udělá příležitosti.

Neusnete na vavřínech

Kreativita zlepšuje schopnost učení. Podporuje totiž zvědavost a otevřenost novým nápadům, což je nezbytné jak pro profesní rozvoj, tak pro přizpůsobení se měnícímu se trhu.

TIP: Přečtěte si také, jak na seberozvoj na volné noze.

Tipy, jak zlepšit kreativitu

Už víte, co kreativita je, k čemu vám pomůže, ale pořád chybí to nejdůležitější – jak ji nastartovat. Právě to zjistíte v následujících tipech.

Nebojte se, že se ztrapníte

Největší zabiják kreativity je strach. I když máte spoustu nápadů, raději si je necháváte pro sebe, abyste se náhodou neztrapnili? Nechte to plavat, na každý dobrý nápad je potřeba pár těch špatných, i ty vás posunou vpřed. Na rozdíl od toho, když nevystoupíte ze své komfortní zóny.

Vyhledávejte nové podněty a rozvíjejte se

Kreativitu nenačerpáte jen ve svém oboru. Proto se poohlédněte i o kus dál. Čtěte si, navštěvujte workshopy, poslouchejte podcasty nebo klidně začněte něco tvořit i vy sami. Nevadí, že jste měli z výtvarky trojku, zahoďte obavy a pusťte se do toho. Čím víc toho objevíte/vyzkoušíte, tím snadněji dokážete hledat inspiraci mimo zajeté koleje.

Cvičte se ve všímavosti

Všímavost neboli mindfulness zahrnuje plnou přítomnost v daném okamžiku, což může pomoci vyčistit mysl a zvýšit kreativitu. Všímavost můžete praktikovat během meditace, jógy nebo se prostě jen zkuste každý den na chvíli soustředit na svůj dech.

Podporujte divergentní myšlení

Divergentní myšlení je způsob myšlení, který se zaměřuje na generování co největšího množství rozmanitých nápadů, možností nebo řešení. Je protikladem konvergentního myšlení, které se zaměřuje na nalezení jediného správného (nejlepšího) řešení. Je spojené s volnou asociací a přerušováním konvenčních myšlenkových vzorců, abyste vytvořili prostor pro nové a inovativní myšlenky, které byste jinak přehlédli. Mezi klasické techniky divergentního myšlení patří brainstorming nebo vytváření myšlenkových map.

Networkujte a mějte otevřenou mysl

Když pracujete sami, je jen otázka času, kdy si najdete to svoje pohodlíčko, ve kterém je vám dobře. Právě networking vám pomůže vidět věci z jiného úhlu. Učte se poslouchat a vnímat názory a nápady ostatních lidí a udržujte kontakty s lidmi z oboru, ale nevyhýbejte se ani ostatním odvětvím, právě tam můžete kolikrát získat svěží nápad, který není poznamenaný rutinou.

Dopřejte si odpočinek

Máte tvůrčí blok? Dejte mozku na chvíli pohov. Běžte se projít, zacvičit si, meditujte nebo jen zalijte květiny. Prostě si najděte něco, u čeho můžete na chvíli vypnout a dobít baterky.

Zapisujte si nápady (a občas se k nim vraťte)

Nemáte ani takový problém s nápady samotnými, jako s jejich zapamatováním? Mějte po ruce zápisník – vždy a všude! Třeba takový Kreativní zápisník vám kromě zaznamenání nápadů poslouží k boji proti tvůrčímu bloku. Zápisem to ale nekončí, občas je potřeba se na nápady podívat s odstupem a trochu je reflektovat.

Hrajte si

Chcete intimnější rande s kreativitou? Na internetu najdete řadu metod a cvičení, jak kreativitu trénovat cíleně. Abyste cítili zlepšení, stačí jim věnovat jen pár minut denně. Není to tedy žádná velká oběť za to, co všechno kreativnějším přístupem k životu a práci získáte.

Kdy je přílišná kreativita ku škodě?

Kreativita je dobrý sluha, ale špatný pán. Uveďme si to na příkladu: Když máte e-shop, budete chtít, aby vás lidé našli. Proto by název produktu měl reflektovat to, jak nabízený produkt hledají potenciální zákazníci. Pokud se kreativně vyřádíte na názvech, které sice budou vtipné, ale nedohledatelné, moc dobrou službu vám kreativita nepřinese.

Příliš kreativní přístup může také vést k vytváření nerealistických a neuskutečnitelných nápadů, případně k ignorování tržních trendů a potřeb zákazníků. Proto byste měli mít na paměti, že kreativní nápady a inovace musí mít také hodnotu pro zákazníky a být tržně životaschopné.

Nepřiměřená kreativita může způsobit nekonzistenci a nestabilitu v podnikání. Pokud v důsledku nadměrné kreativity příliš často měníte své cíle, strategie a směřování, povede to ke zmatku a nejistotě, což může negativně ovlivnit důvěru zákazníků.

Každý z nás je tedy nějakým způsobem kreativní. Stačí se toho nebát a tuto schopnost pravidelně trénovat a občas ji podrobit i trochu racionálnějšímu prozkoumání, jestli vás nápady posouvají vpřed, či nikoli.