Jak zodpovědně navázat spolupráci: Tipy pro freelancery

Při navazování spolupráce s novým klientem vždy hrozí riziko, že to s vámi nemyslí až tak vážně jako vy s ním. Co tedy dělat, abyste neskončili s neproplacenou fakturou?

Ať už hledáte spolupráci napřímo, spoléháte na doporučení kolegů, případně využíváte platformy, které spojují firmy s freelancery, vždy myslete na to, že vám nikdo z nich nemůže garantovat hladkou spolupráci. Ani portál freelance.cz nezodpovídá za jednání inzerujících firem a freelancerů, protože platforma slouží zejména k jejich propojení a do ničeho dalšího nemá právo vstupovat. Jak tedy navázat spolupráci s druhou stranou efektivně a co s nejmenším rizikem?

Připravte si smlouvu. Bez výjimek

Z právního hlediska je i ústní dohoda smlouvou. Jenže její vymahatelnost je prakticky nulová. Pokud tedy chcete mít spolupráci na projektu ošetřenou lépe, doporučujeme vždy mít písemné potvrzení obou stran. V momentě, kdy náležitosti písemně odsouhlasí obě zúčastněné strany, je smlouva závazná. Sice tím nezískáte stoprocentní jistotu, že klient zaplatí, ale minimálně máte dobré podklady pro právníka, kdybyste nezaplacení museli opravdu řešit.

Jaké náležitosti ve smlouvě uvést?

Kromě klasických náležitostí, jako jsou identifikační údaje smluvních stran, nezapomeňte ani na následující:

  • předmět a rozsah spolupráce,
  • stanovení termínu (u dlouhodobých spoluprací lze zohlednit dokončování na etapy),
  • cena a platební podmínky.

Také můžete uvést případné smluvní pokuty, odpovědnost za škodu nebo autorské právo, které se týká zejména kreativních profesí.

Není potřeba připravovat fyzickou smlouvu, vše stačí potvrdit v e-mailu. Vždy si ale nechte písemně potvrdit také každou změnu, na které se s klientem dohodnete během spolupráce. Podrobnější informace najdete v článku Podnikání na volné noze: Jaké smlouvy potřebujete a co musí obsahovat.

Nebojte se říkat o zálohu

Ať už navazujete spolupráci s pro vás doteď neznámým klientem, nebo začínáte projekt pro velkou firmu či kamaráda, vždy si řekněte o zálohu. Pokud se bojíte, že byste tímto požadavkem mohli přijít o zakázku, věřte, že je lepší přijít o zakázku, kterou ještě ani nemáte domluvenou, než pak řešit neproplacenou práci.

Zálohou si pojistíte, že to s vámi klient myslí vážně. A pravděpodobně s ním pak bude i lepší domluva, když už do toho část peněz investoval. Spíš vám bude zvedat telefony, když budete potřebovat něco ujasnit nebo doplnit. Peníze na účtu pak pomohou i vám, a to zejména k lepší pracovní morálce. Asi nikdo z nás nechce působit nespolehlivě a nedodat práci včas a kvalitně.

Jak velkou zálohu můžete požadovat, záleží vždy na rozsahu projektu i na vzájemné domluvě. Ideálně by ale záloha neměla být nižší než 25 %.

TIP: Přečtěte si také, jak postupovat v případě, že klient nezaplatí.

Proklepněte si klienta

Samozřejmě i při dodržení všech kroků se může stát, že bude spolupráce problémová. Proto ještě doporučujeme klienta trochu proklepnout, co se týká referencí i platební morálky. Na internetu zkuste dohledat co nejvíce informací a nezapomeňte se také podívat, jestli není v insolvenci. Trocha googlování tady nikdy není na škodu.